Speel samen met 0 andere op
play.harmserver.nl

Nieuws Nieuwsbrief Juni

HarmServer

Eigenaar
1720182894656.png

Daar zijn we weer met een nieuwe nieuwsbrief!! Wij zijn enorm verrast met het aantal weergaven op de laatste nieuwsbrief, namelijk 384!! Hopelijk worden dit er steeds meer en meer. We hebben er weer een te gekke nieuwsbrief van gemaakt deze maand!



Wat is er in deze nieuwsbrief te vinden

We hebben weer leuke onderwerpen bij elkaar verzameld voor deze nieuwsbrief.

Een nieuw lid voor de nieuwsbrief!​

We hebben een nieuw iemand die mee gaat helpen bij de nieuwsbrief!

Events

We blikken weer terug op de laatste event(s) en we kijken in de toekomst naar de nieuwe events die eraan gaan komen.

Interview

Een nieuw team lid is geïnterviewd over de Harmserver en zijn speelervaring.

Updates en suggesties

Afgelopen tijd zijn er wat updates uitgevoerd, maar ook gekeken naar een aantal van jullie suggesties! Lees snel verder voor alle uitleg en informatie hierover.

Extra ticket uitleg​

Een extra uitgebreide uitleg voor de tickets in de Discordserver en waarvoor jullie ze kunnen gebruiken.

Skyblock FAQ​

De meeste gestelde vragen aan staff over de Skyblock staan hier uitgewerkt!

Eiland in de spotlight

Er is een nieuwe zoektocht gestart naar een mooi en leuk eiland! Welke is het deze maand geworden?...

Statistieken

We kijken weer naar de statistieken en kijken of er vooruitgang is en een nieuwe uitdaging met jullie kunnen aangaan.




Een nieuw lid voor de nieuwsbrief!

We hebben er een nieuw lid bij voor de nieuwsbrief! Laten we kijken wie het is!

Hey mensen!1720182753136.png
Nee, dit is niet Dylan Haegens. Ik ben Jarne, beter bekend als TheAquaJason. Voor degene die mij nog niet kennen: je kunt me vaak vinden op de skyblock server, want die vind ik echt enorm leuk. Daarnaast ben ik ook regelmatig actief op Discord of bezig met het behandelen van al jullie vragen in de tickets, wat ik met veel plezier doe.

Inmiddels ben ik bijna een half jaar lid van het geweldige staffteam en heb ik besloten om mee te helpen met de nieuwsbrief. Samen met Jesse en Rafi zal ik hierin interessante updates, suggesties, leuke eilanden en nog veel meer belangrijke informatie met jullie delen.

Ik kijk ernaar uit om deze nieuwe uitdaging aan te gaan en hoop dat jullie net zo enthousiast zijn over de nieuwsbrief als ik!​




Events

Hey avonturiers, Thomas hier! Laat me jullie even meenemen naar de fantastische afsluiting van ons events-seizoen: The Maze Runner. Ja, je leest het goed, een spannende doolhof ervaring vol uitdagingen en plezier! We hebben het seizoen met een knal afgesloten en wat was het een avontuur!

Maar nu is het tijd voor een korte pauze. Ja, ook ik en het geweldige event-team verdienen een welverdiende vakantie. We hebben ons uit de naad gewerkt om jullie de beste evenementen te bezorgen, en even bijtanken is wel op zijn plaats. Maar geen zorgen, we komen sterker terug!

Dus pak je agenda erbij en markeer 9 september, want dan zijn we weer terug met een reeks geweldige nieuwe evenementen. We hebben al allerlei spannende plannen in de maak en ik kan niet wachten om ze met jullie te delen.

En voor degenen die ook in de zomer wat actie willen: we zullen af en toe gezellige game-avonden organiseren. Houd daarom het aankondigingen-kanaal op Discord goed in de gaten, want daar houden we jullie op de hoogte. Tot snel, avonturiers, en geniet van jullie zomer! 🌞🎉

The maze runner​

Hey avonturiers! Thomas hier, met een verslag van het supertoffe Mazerunner-event op de Harmserver! Het was één groot feest en iedereen had het enorm naar hun zin. We hebben drie spannende rondes gespeeld waarin iedereen op zoek ging naar de snelste route door het labyrint. En hier zijn onze kampioenen:

🏆 Ronde 1: Chypo
🏆 Ronde 2: Spacebeer_
🏆 Ronde 3: .sander4219

Iedereen heeft fantastisch gespeeld en de winnaars hebben een maandelijkse rank verdiend. Gefeliciteerd! En een enorme dank aan iedereen die heeft deelgenomen, jullie waren geweldig!

Het was niet alleen spannend, maar ook ontzettend gezellig. De sfeer zat er goed in, met iedereen die elkaar aanmoedigde en hielp om de finish te bereiken. Of je nu een doorgewinterde Mazerunner bent of dit je eerste event was, iedereen had een geweldige tijd.

Wil jij de volgende keer ook meedoen aan dit soort geweldige events? Houd dan de aankondigingen in Discord en op het forum in de gaten, zodat je er de volgende keer bij kunt zijn!



Interview

Hey iedereen,

Mijn naam is Louis (Je spreekt mijn naam uit zoals Louis Van Gaal :D). In Minecraft zul je me tegen komen als MqneySpqnder. Ik ben zelf 15 jaartjes jong en ik woon in het prachtige Belgische Oost-Vlaanderen. Naast gamen en programmeren wordt ik ook soms ingehuurd als bug bounty hunter (Hacker voor ethische doeleinden) door bedrijven. Op school volg ik de richting Technologische Wetenschappen in TSO (In het Belgische onderwijs systeem)

Hier is Louis 'MqneySpqnder' hard bezig met programmeren
1720182624350.png
Ik speel al in de server toen de 1e livestream van Harm online kwam met de titel "Minecraft spelen met kijkers.". Daardoor ken ik de server vanaf het begin door en door. Na lang spelen op de Harm Server en ik veel dingen heb gedaan met Minecraft Development vond ik het tijd om eens te solliciteren als developer bij Harm Server, omdat Harmserver 1 van de eerste servers was waar ik heel veel op heb gespeeld. Kort er na heb ik alles van mijn zelf gemaakte Minecraft plugins bij elkaar genomen. Na een mooi sollicitatie tekstje mee te sturen werd ik voor een gesprek gehaald en dan ging het snel.

Inmiddels zit ik al een maand in het team heb ik de rank Jr. Dev in ontvangst mogen nemen. Dat houdt in dat ik wordt opgeleerd tot Developer. Tijdens de periode dat je wordt opgeleerd krijg je kleine projectjes en help je mee met de Developers. Ze kijken ook wat je manier van programmeren is enzovoort. Ik heb in mijn eerste maand niet heel veel gedaan aangezien ik examens had, maar ik zal waarschijnlijk veel bezig zijn met de KitPvP gamemode.



Updates & Suggesties

Er zijn weer nieuwe updates bijgekomen en leuke suggesties voor de Harmserver!

Updates

We hebben de afgelopen periode niet stilgezeten. Integendeel, ons team heeft keihard gewerkt om nieuwe ideeën en functies te ontwikkelen voor onze geliefde server. En we hebben geweldig nieuws: we hebben een aantal nieuwe gezichten in het team! Onze nieuwe junior developers zijn niet alleen enthousiast, maar ook vastberaden om de HarmServer-ervaring naar een hoger niveau te tillen.

Nieuwe Junior Developers​

De afgelopen weken hebben we flink geïnvesteerd in het opleiden van onze nieuwe junior developers. Het team bestaat uit getalenteerde nieuwkomers die klaar zijn om hun tanden te zetten in spannende nieuwe projecten. Louis is bijvoorbeeld al druk bezig voor KitPvP. Zijn frisse ideeën en creatieve aanpak beloven een unieke en verbeterde PvP-ervaring voor iedereen.

Oude Survival: Een Mogelijke Terugkeer?​

Ook Levi en Tom zijn hard aan het werk. Ze onderzoeken momenteel de mogelijkheid om de nostalgische oude survival-ervaring terug te brengen. We weten dat veel van jullie hiernaar uitkijken, en hoewel we op dit moment geen concrete toezeggingen kunnen doen, verkennen we zeker de opties. Zoals Harm onlangs in zijn stream aangaf, is dit een idee waar we enthousiast over zijn en waar we serieus naar kijken. Levi en Tom zijn bezig met het bedenken en uitwerken van concepten om te zien hoe we de essentie van de oude survival kunnen combineren met nieuwe elementen om zo een interessante balans te vinden.

Skyblock Update: Chatgames zijn Terug!​

Maar dat is niet alles! Ook in Skyblock zijn er spannende ontwikkelingen. We hebben de geliefde Chatgames uit Skyblock 1.0 en Skyblock 1.5 teruggebracht. Deze games waren altijd een groot succes en we zijn blij om ze weer beschikbaar te stellen voor jullie. Doe mee aan de leuke en interactieve spelletjes in de chat en verdien fantastische beloningen. Het is een geweldige manier om de tijd te doden terwijl je je eiland uitbreidt of gewoon om even te ontspannen en plezier te hebben met andere spelers.

Wat Kunnen We Verwachten?​

Onze nieuwe ideeën en projecten zijn nog in ontwikkeling, maar de eerste resultaten zien er veelbelovend uit. Van spannende KitPvP-uitdagingen tot een mogelijke heropleving van de survival-modus en de terugkeer van de geliefde Chatgames in Skyblock: er zit veel moois in de pijplijn. Blijf de streams van Harm volgen en houd onze updates in de gaten, want we hebben nog veel meer spannende plannen in petto!

We willen iedereen bedanken voor hun geduld en steun terwijl we werken aan deze nieuwe projecten. De HarmServer groeit en bloeit dankzij jullie feedback en enthousiasme. Samen maken we er iets fantastisch van!

Tot snel in de game, en laten we er iets onvergetelijks van maken!

Suggesties

Elke twee weken nemen we de tijd om alle suggesties te bekijken en te beoordelen. We letten daarbij op een paar zaken:
  • We moeten zeker weten dat de voorgestelde veranderingen voldoen aan de regels van de EULA.
  • We kijken of de suggestie past bij de huidige staat van de game.
  • Soms kunnen we suggesties combineren met andere updates, maar dat kan de implementatietijd verlengen.
  • We moeten ook rekening houden met het hoeveelheid werk dat nodig is om de suggestie uit te voeren. Als het te veel werk is, kan dat ten koste gaan van andere belangrijke taken op onze servers.
We willen benadrukken dat het niet mogelijk is om meer informatie te vragen over de ingediende suggesties, bijvoorbeeld via tickets. We kunnen namelijk niet altijd antwoorden op de vraag of en wanneer een suggestie wordt geïmplementeerd in de game. Dit hangt af van het idee dat in de suggestie wordt voorgesteld en of het mogelijk wordt samengevoegd met andere updates, waardoor het soms wat langer kan duren.

Nogmaals, bedankt voor al jullie inbreng. Jullie helpen ons echt om de game te verbeteren voor iedereen!

1720182665702.png

Hieronder staan de suggesties die we afgelopen tijd hebben bekeken. Staat jouw suggestie hier nu niet bij dan kan het zijn dat deze nog komt of dat deze al een keer voorbij gekomen is of door de community zelf is afgewezen.

Tekst uit de suggestie:
Als fanatieke speler van Skyblock stoort de challenge generator me al heel even.

Nutteloosheid van percentages:
Momenteel wordt het brandstofniveau van de challenge generator weergegeven in percentages. Echter, ik ben van mening dat het veel handiger zou zijn om dit weer te geven in aantallen. Het zou bijvoorbeeld veel duidelijker zijn als ik zou kunnen zien dat er nog 25 blokken brandstof beschikbaar zijn, in plaats van percentages als 150% of 200%.

Verplaatsbare challenge generator:
Momenteel kan ik de challenge generator niet verplaatsen nadat ik hem op een bepaalde plek heb geplaatst. Dit zorgt ervoor dat als ik hem perongeluk verkeerd plaats niks anders op die plaats kan zetten. Daarom stel ik voor dat de generator verplaatsbaar wordt gemaakt zoals de andere generators.

Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Deze suggestie is toegevoegd aan de to do list van onze developers.
Tekst uit de suggestie:
Misschien een leuk idee om dagelijkse / wekelijkse challenges erin te doen. Zag dat Harm ook challenges had in de 24 uur stream dus dacht misschien ook leuk om dat idee erin te doen voor allemaal. Ik denk dan aan bouw challenge of mine challenge, dat soort dingen.

Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Deze suggestie is toegevoegd aan de to do list van onze developers.
Tekst uit de suggestie:
Beste HarmServer spelers!

Chatgames:
Zoals de titel al zegt is mijn idee om de chatgames terug te halen. Ik snap dat de challanges deze een beetje moeten vervangen alleen denk ik dat een extra puzzeltje in de chat wel leuk is.

Soorten chatgames:
Ik denk dat de meeste spelers de chatgames van afgelopen survival het leukste vonden. Dit zijn chatgames zoals maak zo snel mogelijk 32 chests, typ dit woord zo snel mogelijk open, klik zo snel mogelijk onder deze chatgame op “klik hier”, ontcijfer dit, welke letter is de … letter van het alfabet en loop zo snel mogelijk 200 blocks (voorbeeld). Ik denk dat er nog veel meer mogelijkheden zijn dus heb je een leuk idee laat die dat zeker weten!

Rewards:
Ik denk dat de rewards al snel naar money toe zal gaan aangezien spelers dit graag willen. Het lijkt mij wel goed om een beetje mee te gaan met de economy van de server. Vandaar win je elke chatgame 1,5% van het totale bedrag wat de dag er voor in de shop is verkocht (ik weet niet of dit veel is dus verbeter me maar een beter percentage als dit nodig is)

Met vriendelijke groet,

Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Deze suggestie is onlangs toegevoegd aan de game.
Tekst uit de suggestie:
mij lijkt het een leuke toevoeging om de muziek die je in de lobby kan doen ook op je skyblock kan doen!! dat je lekker een muziekje erbij hebt tijdens het farmen!

Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Dit is zeker een leuk idee. Het is daarom ook toegevoegd aan de to do list voor development. Echter vermelden we er wel gelijk bij dat het geen prioriteit heeft op dit moment omdat andere ideeën en updates meer voorrang hebben.
Tekst uit de suggestie:
Vaak zie ik spelers die zeggen dat ze hun reward niet gekregen hebben terwijl ze wel geld ofzo hebben gekregen. Zou het mogelijk zijn om de reward ook in de chat te zetten zodat spelers kunnen zien wat ze gekregen hebben?

Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Zeer goed idee. Is toegevoegd aan de to do list voor development.
Tekst uit de suggestie:
Je hebt nu in shop de opties om 1, 3, stack, inv etc te kopen maar geen specifiek aantal, stel je wil nu alles uit shop kopen en er is nog 890 op voorraad bvb moet je telkens 1 stack kopen en eindstand dan 3, 3, 1, is het een idee om een optie te krijgen om een aantal zelf in te vullen zodat het niet zo lang duurt alle stacks te kopen?

Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Community wijst de suggestie af
Tekst uit de suggestie:
Goedeavond,
Ik zou graag een visit location in de nether en overworld willen hebben. Dat is nu niet mogelijk omdat je maar 1 plek kan kiezen. Daarom is mijn idee dat je vanaf nu in elke dimension een visit locatie kan plaatsen en kan sluiten.

Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Goed idee. Is toegevoegd aan de to do list voor development.
Tekst uit de suggestie:
Maak een vilager spawner of spawneggs die je kan kopen dan hebben emeralds is er ook een markt voor emeralds

Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Ook dit vinden we een leuk idee. Echter moeten we dan wel even heel goed kijken hoe we de verkoop van en aan villagers moeten gaan doen. Mocht je hier goede en leuke ideeën voor hebben laat dit dan zeker even achter in een suggestie op Discord.
Tekst uit de suggestie:
de omnitool is een alles in 1 waardoor je het 1 x craft en dat je alles heb in 1 x axe hoe pickaxe zwaard shovel etc

Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Community wijst dit af
Tekst uit de suggestie:
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is voor nieuwe spelers op skyblock want het duurt best lang voordat je ook maar 1
Pig spawner hebt en voor de hogere crates moet je geld betalen of heel lang grinden

Mijn idee is om skyblock voor beginnende spelers iets makkelijker te maken bijv dat ze korting krijgen op tools en lagere spawners en als je eenmaal ....
Lvl bent dan gaan die kortingen weg.

Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Community wijst dit af met als reden dat het nu juist een heel stuk makkelijker is sinds de mining fatique weg is.
Tekst uit de suggestie:
Er zijn momenteel maar 3 kits waarmee je kan pvpen, mij leek het een goed idee om andere kits toe te voegen zoals Bowkit, Crystalkit, SoldierKit of dat soort kits en ik denk dat bij de Runnerkit Speed 2 veel te OP is mischien speed 1 want nu gebruikt iedereen de Runnerkit omdat je mensen heel snel kan inhalen.
Ook leek het me goed idee om met je geld die je krijgt door het killen van mensen, een wapen of armor shop komt waar je je armor of je wapens kan upgraden.

Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Altijd goed om soms dingen te vernieuwen of toe te voegen. Er gaat aan gewerkt worden.
Tekst uit de suggestie:
Beste mensen, ik heb de afgelopen tijd redelijk veel tijd gespendeerd aan het farmen van heads. Hierbij is het mij opgevallen dat de progressie heel langzaam verloopt naarmate je verder bent met de heads. De droprate neemt sterk af, en daardoor is het het niet waard om hogere spawners te kopen. Hierdoor zit je vast aan een lage hoeveelheid xp die je kan krijgen. Door het lage spawner aantal spawner de mobs ook langzaam, dit vertraagd de progressie nog veel erger. Mijn oplossingen voor dit probleem zijn:
  • Spawners kunnen stacken, je zou bijvoorbeeld maximaal 5 spawners of minder in 1 spawner kunnen zetten waardoor er meer mobs uit 1 spawner komen.
  • Verhouding droprate/xp waarde verhogen, hierdoor wordt het aantrekkelijker om een hogere spawner te kopen om sneller te progressen.
  • Meer mobs uit 1 spawner laten komen, in plaats van de nu 1-3 mobs die er uit een spawner komen zou je het bijvoorbeeld naar 3-8. Je zou dat uiteindelijk nog verder kunnen verhogen, maar het moet natuurlijk wel balanced blijven
  • Spawner upgrades met geld, hierdoor kan je de spawnrates verhogen, dit zou je kunnen combineren met het idee hierboven.

Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Altijd goed om soms dingen te vernieuwen of toe te voegen. Er gaat aan gewerkt worden.
Tekst uit de suggestie:
Voeg net als de rest een silk touch shears toe.

Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Dit is even bekeken en het is gebleken dat het de bedoeling had moeten zijn dat de silk touch tool ook als shears gebruikt zou kunnen worden. Echter is dit niet zo en daarmee dus een bug. Deze bug is gemeld en wordt zo snel als mogelijk verholpen.




Ticket uitleg​

Wat als je een vraag hebt en er is geen staff online of je kan de server niet joinen? Ga dan naar ons ticket kanaal op Discord. Hier is een uitgebreide uitleg over het gebruik maken van de tickets.

Forum:
Voor bepaalde zaken kun je terecht op ons forum. Dit geldt voor:

  • Bugs: Problemen met de game of server die je hebt opgemerkt.
    1718924849075.png
  • Sollicitaties: Als je wilt solliciteren voor een positiebinnen het team.​
  • Unban/Unmute Verzoeken: Als je geband of gemute bent en je wilt een verzoek indienen om deze sanctie op te heffen of een vermindering van de duur.​

In een ticket kunnen we je met deze zaken niet helpen, en zul je doorverwezen worden naar het forum. Gebruik de juiste knop om direct naar de betreffende pagina te gaan en je verzoek in te dienen.

Gekocht product niet ontvangen:
Als je een gekocht product niet hebt
ontvangen, gebruik dan het
1718924900580.png
tweede blokje in ons ticketkanaal. Vermeld duidelijk welk product je hebt gekocht, zoals: gems, een rank, of ingame items zoals keys of het Athena-pack. Heb je iets aangeschaft via shop.harmserver.nl, voeg dan ook je transactie-ID toe die je in je mailbox kunt vinden. (Tip voor PE-spelers: vergeet niet de punt voor je naam te zetten als je iets in de shop aankoopt.​

Let op! Het kan maximaal 1 uur duren voordat je je gekochte product op je profiel ontvangt.
Maak daarom pas na 1 uur wachten een ticket aan als je dan nog niets hebt ontvangen.

Speler rapporteren:
Wil je een speler rapporteren?
1718924927350.png

Gebruik het derde blokje in het ticketkanaal. Voordat je een rapport indient, is het belangrijk om de regels nog eens door te nemen. Hiermee voorkom je dat je per ongeluk een valse melding maakt. Zorg dat je zoveel mogelijk details en bewijsmateriaal toevoegt, zoals screenshots of video's, zodat we je melding goed kunnen beoordelen.​

Andere vragen:
Heb je een andere vraag? Gebruik dan het vierde blokje. Hier kun je allerlei vragen stellen, zoals:

- Hoe je moet joinen:
1718925482821.png

Stapsgewijze instructies voor het betreden van de server.
- Survival Vragen: Vragen over gameplay, strategieën, of specifieke functies in de survival modus.
- Skyblock Vragen: Informatie en tips over de Skyblock modus en hoe je daar het beste kunt spelen.
- ect

Geduld en follow-up:
We doen ons best om jullie zo snel mogelijk te helpen. Het is belangrijk om geduld te hebben nadat je een ticket hebt aangemaakt. Vergeet niet om regelmatig je ticket te controleren op een reactie van ons team. Als je ticket gesloten is vanwege geen reactie, kun je altijd later, wanneer je wel tijd hebt, een nieuw ticket aanmaken.

Met deze uitleg hopen we dat je beter begrijpt hoe je ons ticketkanaal op Discord kunt gebruiken. Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om een ticket aan te maken!




Skyblock FAQ​

Altijd al vragen gehad over Skyblock?

Geen zorgen, we hebben een handige lijst samengesteld met de meest gestelde vragen én de antwoorden daarop. Zo kun je snel de informatie vinden die je nodig hebt! En als je vraag er toch niet bijstaat, aarzel dan niet om een van onze staffleden aan te spreken die online is of een ticket in te dienen.

Je kunt de Skyblock FAQ eenvoudig bekijken via de link hieronder:
Klik hier voor de Skyblock FAQ




Eiland in de spotlight

Iedere maand kijken we naar een random eiland van een/meerdere speler(s) die hard hun best aan het doen zijn op de Skyblock server! En voor deze maand is er gekozen voor het eiland van: xKayleigh076 en joery26okt. Bezoek hun eiland zeker een keertje en bewonder hun prachtige bouwwerken!

1720182677061.png
Op dit eiland zie je een hele grote markt waar je verschillende kraampjes hebt om wat te kopen.
Ook is dit een mooie grote plek om met andere spelers te ontmoeten.

Mocht jij nou een eiland mooi vinden of vind je jouw eigen eiland leuk/mooi? Laat een reactie achter onder deze post en wie weet kiezen we jou/jullie uit!




Maandelijkse Statistieken

Het is tijd voor de maandelijkse statistieken van mei! Zijn de uitdagingen voor mei behaald? Laten we ernaar kijken en een nieuwe uitdaging vaststellen.

  • De totale waarde van alle eilanden bij elkaar is nu 1.35 miljoen!!! Vorige maand was dit 1,12 miljoen. Laten we de 2 miljoen proberen aan te tikken in juli! Zullen we het doel behalen?

  • Het aantal gemaakt eilanden is 12.4k! Vorige maand was dit 10,7K en zijn er 1.7k eilanden bijgekomen. Blijf je vrienden, vriendinnen, neefjes en nichtjes informeren om nog groter te worden!

  • Het geldbedrag op alle teambanken bij elkaar is 93.3 miljoen!!! Wat een bizarre mijlpaal, maar laten we het nog meer en meer!
Volgende maand gaan we opnieuw kijken of de statistieken gestegen zijn of nu gedaald? Laten we hopen op alleen stijgen! We zien het weer in de maand Juli.




1720182695363.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan