HarmServer
Eigenaar
Daar zijn we weer met een nieuwe nieuwsbrief!! Deze maand met een supervolle editie. We hebben er weer een te gekke nieuwsbrief van gemaakt deze maand. Veel leesplezier!
Wat is er in deze nieuwsbrief te vinden
We hebben weer leuke onderwerpen bij elkaar verzameld voor deze nieuwsbrief.
Skyblock is hier!
Na lang wachten is het eindelijk zover: Skyblock is live! En niet zomaar even online gezet… hier is met rust, aandacht en vooral samen met jullie aan gewerkt.
We vroegen om jullie input. Jullie dachten mee, testten volop en gaven waardevolle feedback
Pas toen alles goed voelde, hebben we met volle overtuiging de knop omgezet.
De grote opening
Op 29-12 rond 19:00 was het moment daar. Skyblock ging officieel open!Dat deden we samen met een live Discord podcast

En wat voor opening
Voor het eerst sinds lange tijd zagen we meer dan 200
spelers tegelijk online.
Ook Discord zat bomvol met meer dan 70 mensen
De hype was duidelijk voelbaar.
Vertrouwd maar vernieuwd
Voor veel spelers zal deze Skyblock vertrouwd aanvoelen. We hebben namelijk veel populaire features meegenomen uit Skyblock 1.0 en Skyblock 1.5.Denk hierbij aan:
- MCMMO
- Player shops
- Headhunter
- En een heleboel andere leuke features
Blijf vooral suggesties insturen voor wat jullie graag nog zouden willen zien. Wie weet verschijnt jouw idee wel in een toekomstige update
We zien jullie enthousiasme.
We voelen de energie.
En we gaan er alles aan doen om dat waar te maken.
Uitleg over Skyblock en plugins
Sinds de release van Skyblock 3.0 merken we dat er veel vragen zijn over MCMMO.Wat is deze plugin precies en vooral wat kun je ermee?
Om jullie een heleboel leeswerk te besparen, verwijzen we graag naar de MCMMO Wiki.
Hier vind je vrijwel alle antwoorden op vragen die je mogelijk zult hebben.
Is iets toch nog onduidelijk?
Vraag het gerust aan één van onze staffleden. Zij helpen je graag verder.
MCMMO is natuurlijk niet de enige plugin die we gebruiken om deze Skyblock draaiende te houden.
Waar kun je nu de meeste uitleg vinden?
Op de spawn is een hele straat ingericht met allerlei korte uitlegberichten over hoe bepaalde onderdelen binnen onze Skyblock werken.
Loop vanaf de spawn rechtdoor en je bent er direct.
Afgelopen maand was het door de feestdagen wat rustiger en stond er maar één event op de planning

We organiseerden een Kit PvP event met nieuwe kits en een
compleet andere map dan je van ons gewend bent
Dat pakte goed uit. Meer dan 75 spelers gingen een uur
lang vol gas om zoveel mogelijk kills te maken
Niet alleen voor de hoofdprijs, maar ook voor de eer en een plek in de nieuwsbrief.
Vanaf het eerste moment lag het tempo hoog
Gefeliciteerd Magicify
En dan zijn we weer aanbeland bij een van de leukste categorieën van de hele nieuwsbrief, het Spelletje!
Je algemene kennis over de Goedheiligman
laten we maar gaan kijken naar wat de oplossing
1. Waarom vieren we het sinterklaasfeest op 5 december?
We vieren het sinterklaasfeest op 5 december in plaats van 6 december omdat vroeger de volgende dag al om 6 uur ‘s avonds begon. Wij vieren dus eigenlijk 6 december. In België pakken de kinderen in de vroege ochtend op 6 december hun cadeautjes uit.
2. Op welke datum werd de eerste video geupload op Harm zijn hoofdkanaal op Youtube?
07-12-2012
3. Hoe oud is Sint Nicolaas?
Sint Nicolaas in het jaar 270 is geboren. Dus nu, in 2015, is hij 1745 jaar oud.
4. Hoe heette de server in 2017 toen de 'Harmserver' nog niet bestond?
De HetGames server.
5. Wanneer was de allereerste Sinterklaas intocht?
Deze was in 1888 in Venray.
6. Waarom neemt Sinterklaas stoute kinderen mee?
Het verhaal van stoute kinderen die in de zak worden meegenomen naar Spanje is niet uitsluitend verbonden met Sinterklaas. De ‘man met de zak’ is een mythe die in de hele wereld voorkomt. Het gaat dan doorgaans om een man die ‘stoute’ kinderen meeneemt.
7. Wat is de precieze datum van de start van de Harmserver?
11 mei 2020
We vieren het sinterklaasfeest op 5 december in plaats van 6 december omdat vroeger de volgende dag al om 6 uur ‘s avonds begon. Wij vieren dus eigenlijk 6 december. In België pakken de kinderen in de vroege ochtend op 6 december hun cadeautjes uit.
2. Op welke datum werd de eerste video geupload op Harm zijn hoofdkanaal op Youtube?
07-12-2012
3. Hoe oud is Sint Nicolaas?
Sint Nicolaas in het jaar 270 is geboren. Dus nu, in 2015, is hij 1745 jaar oud.
4. Hoe heette de server in 2017 toen de 'Harmserver' nog niet bestond?
De HetGames server.
5. Wanneer was de allereerste Sinterklaas intocht?
Deze was in 1888 in Venray.
6. Waarom neemt Sinterklaas stoute kinderen mee?
Het verhaal van stoute kinderen die in de zak worden meegenomen naar Spanje is niet uitsluitend verbonden met Sinterklaas. De ‘man met de zak’ is een mythe die in de hele wereld voorkomt. Het gaat dan doorgaans om een man die ‘stoute’ kinderen meeneemt.
7. Wat is de precieze datum van de start van de Harmserver?
11 mei 2020
Nu ben ik benieuwd, hoeveel had je er goed? Laat het weten in een reactie onder deze nieuwsbrief!
Voor nu hebben we even wat minder nieuws. We merkte dat er steeds minder animo was voor de spelletjes dat we besloten hebben dat we ze voor nu schrappen uit de nieuwsbrief.
Ben je het hier niet mee eens laat het hieronder even weten in de reacties en dan gaan we overwegen of we ze terug gaan brengen!
Na het interview met een developer vorige maand vonden we het weer tijd voor een nieuw gesprek
We hebben LexFunkz geïnterviewd
Hieronder lees je zijn verhaal
'Hey allemaal
Mijn naam is Lex. Kleine waarschuwing vooraf, ik ben 28 jaar
Ik speel al heel wat jaren op HetGames en de Harmserver. Dat begon in 2017 op de HetGames server. Die stopte later. In 2020 en 2021 was ik actief op de Harmserver, ook als staff. Eind 2024 ben ik weer teruggekomen en zo opnieuw in het staffteam beland
Ik haal veel energie uit het helpen van mensen
De afgelopen maanden ben ik mij ook meer gaan richten op extra taken binnen het staffteam. Ik help bij tickets
Ik vind het belangrijk dat de Harmserver een leuke en veilige plek is waar je met een goed gevoel kunt spelen. Dat is ook waar ik mij elke dag voor inzet. Dat zou voor mij ook de belangrijkste reden zijn om staff te worden
Ik heb nog een wens voor de Harmserver
Bedankt voor het lezen
Lijkt het jou leuk om ook geïnterviewd te worden
Updates & Suggesties
Het is kerst, en dat betekent gezelligheid! En dat geld natuurlijk ook voor de HarmServer! Naast gezelligheid zijn er ook veel suggesties ingediend, en er was een groot serveronderhoud.
Mocht je nog leuke ideeën hebben, laat die dan zeker achter met een suggestie in de Discord-server van de Harmserver. Zit je er nog niet in? Kom er dan snel bij!
discord.harmserver.nl
Deze maand was de server een dag offline voor een verplaatsing van de infrastructuur naar nieuwe fysieke servers. Het kostte dan misschien een dag plezier, maar de server zal vanaf nu nóg beter en leuker zijn!
Door de nieuwe hardware is de performance een stuk beter! Daarom draait de Survival nu op wat zwaardere instellingen.
- Simulation-distance: 4 -> 6
- View-distance: 6 -> 9
- Difficulty: Easy -> Normal
- Monster limit: 20 -> 30
- Water ambient: 0 -> 3
- Ambient: 1 -> 3
SkyBlock (versie 3.0.2)
De eerste update van SkyBlock 3. Let go!
Verbeteringen
- Ja kan niet meer tpa-en naar spelers in de pvp arena.
- Je kan alleen op stairs zitten wanneer je geen blok in je hand hebt (behalve in de spawn).
- De locatorbar is uitgeschakeld.
- Je ziet nu beloningen van challenges waar je nog niet bent.
- De eiland-chat valt wat meer op in de chat.
- De Auction House heeft nu pagina knoppen.
- MCMMO werkt nu ook in de spawn (behalve in de arena).
- De challenge vis 10 nametags is vervangen voor vang 10 pufferfish.
- Spawners hebben nu een categorie in de Auction House.
- Een aantal challenges zijn verplaatst in de volgorde om alles wat logischer te maken.
Verholpen bugs
- Wanneer een stair waar je op zit gesloopt wordt zit kwam je vast te zitten.
- De prijzen van sommige upgrades werden niet goed weergegeven.
- Soms had je nog de arena glow wanneer je opnieuw joined.
- Je kon parkour items verkopen in de Auction House.
Suggesties
Elke twee weken nemen we de tijd om alle suggesties te bekijken en te beoordelen. We letten daarbij op een paar zaken:
We moeten zeker weten dat de voorgestelde veranderingen voldoen aan de regels van de EULA.
We kijken of de suggestie past bij de huidige staat van de game.
Soms kunnen we suggesties combineren met andere updates, maar dat kan de implementatietijd verlengen.
We moeten ook rekening houden met het hoeveelheid werk dat nodig is om de suggestie uit te voeren. Als het te veel werk is, kan dat ten koste gaan van andere belangrijke taken op onze servers.
We willen benadrukken dat het niet mogelijk is om meer informatie te vragen over de ingediende suggesties, bijvoorbeeld via tickets. We kunnen namelijk niet altijd antwoorden op de vraag of en wanneer een suggestie wordt geïmplementeerd in de game. Dit hangt af van het idee dat in de suggestie wordt voorgesteld en of het mogelijk wordt samengevoegd met andere updates, waardoor het soms wat langer kan duren.
Nogmaals, bedankt voor al jullie inbreng. Jullie helpen ons echt om de game te verbeteren voor iedereen!
Hieronder staan de suggesties die we afgelopen maand hebben bekeken. Staat jouw suggestie hier nu niet bij dan kan het zijn dat deze nog komt of dat deze al een keer voorbij gekomen is of door de community zelf is afgewezen.
Tekst uit de suggestie:
Nether ClanWars
Ik denk dat het een goede verbetering zou zijn om chests, ender chests en ender pearls uit te schakelen in de Nether. Op die manier kunnen spelers hun loot niet direct dumpen of gemakkelijk ontsnappen uit gevechten. Dit zou PvP eerlijker maken en de spanning in de Nether verhogen, omdat spelers beter moeten nadenken over risico’s en positioning.Lijkt me een goede stap om de gameplay uitdagender en meer balanced te maken!
Wat kunnen/gaan we met deze suggestie doen:
Afgewezen door de community
Nether ClanWars
Ik denk dat het een goede verbetering zou zijn om chests, ender chests en ender pearls uit te schakelen in de Nether. Op die manier kunnen spelers hun loot niet direct dumpen of gemakkelijk ontsnappen uit gevechten. Dit zou PvP eerlijker maken en de spanning in de Nether verhogen, omdat spelers beter moeten nadenken over risico’s en positioning.Lijkt me een goede stap om de gameplay uitdagender en meer balanced te maken!
Tekst uit de suggestie:
Achievements KitPVP
Mij lijkt het een leuk idee als er in kitpvp achievements komen, en dan zijn het specifiek pvp gerelateerde achievements. Een voorbeeld is:''kill 5 spelers met de beast kit'' en dan is de volgende bijvoorbeeld:''kill 15 spelers met de runner kit''En dan kan je als reward geld krijgen voor op je ingame kitpvp saldo.Dit maakt de kitpvp toch weer net wat interessanter om te spelen
Suggestie wordt genoteerd en besproken.
Achievements KitPVP
Mij lijkt het een leuk idee als er in kitpvp achievements komen, en dan zijn het specifiek pvp gerelateerde achievements. Een voorbeeld is:''kill 5 spelers met de beast kit'' en dan is de volgende bijvoorbeeld:''kill 15 spelers met de runner kit''En dan kan je als reward geld krijgen voor op je ingame kitpvp saldo.Dit maakt de kitpvp toch weer net wat interessanter om te spelen
Suggestie wordt genoteerd en besproken.
Tekst uit de suggestie:
Sneeuw

Hoi, mij zou het leuk lijken als we de hele maand december sneeuw hebben, dat zou de kerst/Sinterklaas vibe wat oppeppen en met de sneeuw is het meer gezellig (als je snapt wat ik bedoel) het hoeft niet de hele maand te zijn kan ook bijvoorbeeld alleen in de kerstvakantie of als het zelf kerst is.
De volledige survival omtoveren naar sneeuw is niet echt mogelijk. Dit komt door de verschillende biomes. Wel kunnen we kijken naar een lobby met winterse sferen.
Sneeuw
Hoi, mij zou het leuk lijken als we de hele maand december sneeuw hebben, dat zou de kerst/Sinterklaas vibe wat oppeppen en met de sneeuw is het meer gezellig (als je snapt wat ik bedoel) het hoeft niet de hele maand te zijn kan ook bijvoorbeeld alleen in de kerstvakantie of als het zelf kerst is.
De volledige survival omtoveren naar sneeuw is niet echt mogelijk. Dit komt door de verschillende biomes. Wel kunnen we kijken naar een lobby met winterse sferen.
Tekst uit de suggestie:
Nether pvp
Met het oog op eerlijk en toegankelijk PvP lijkt het me een goed idee om een officiële PvP-arena toe te voegen aan de server. Zo kunnen spelers op een gecontroleerde plek vechten zonder dat er discussie ontstaat over items, terrain of onverwachte situaties.Waarom een arena een goede toevoeging zou zijn:Eerlijke gevechten: Iedereen vecht onder dezelfde omstandigheden, zonder escape-mogelijkheden of onverwachte voordeel-items.Toegankelijk voor alle skill levels: Spelers kunnen oefenen, trainen of gewoon voor de fun vechten zonder dat dat invloed heeft op survival of de Nether.Meer community-activiteiten: De arena kan gebruikt worden voor toernooien, 1v1’s, clan-wars of kleine events.Minder conflicten in de open wereld: PvP blijft mogelijk, maar spelers hebben nu ook een veilige plek waar het volledig om skill draait.De arena hoeft niks weg te nemen van het normale spel – het voegt juist een extra, georganiseerde PvP-ervaring toe waar iedereen van kan profiteren.
Clanwars is juist bedoeld voor de extra uitdaging. Als we daar ook nog een pvp arena gaan plaatsen dan wordt het wel beetje overdreven veel waar we allemaal een pvp arena hebben. De nether is lekker pvp achtig en dat is prima.
Nether pvp
Met het oog op eerlijk en toegankelijk PvP lijkt het me een goed idee om een officiële PvP-arena toe te voegen aan de server. Zo kunnen spelers op een gecontroleerde plek vechten zonder dat er discussie ontstaat over items, terrain of onverwachte situaties.Waarom een arena een goede toevoeging zou zijn:Eerlijke gevechten: Iedereen vecht onder dezelfde omstandigheden, zonder escape-mogelijkheden of onverwachte voordeel-items.Toegankelijk voor alle skill levels: Spelers kunnen oefenen, trainen of gewoon voor de fun vechten zonder dat dat invloed heeft op survival of de Nether.Meer community-activiteiten: De arena kan gebruikt worden voor toernooien, 1v1’s, clan-wars of kleine events.Minder conflicten in de open wereld: PvP blijft mogelijk, maar spelers hebben nu ook een veilige plek waar het volledig om skill draait.De arena hoeft niks weg te nemen van het normale spel – het voegt juist een extra, georganiseerde PvP-ervaring toe waar iedereen van kan profiteren.
Clanwars is juist bedoeld voor de extra uitdaging. Als we daar ook nog een pvp arena gaan plaatsen dan wordt het wel beetje overdreven veel waar we allemaal een pvp arena hebben. De nether is lekker pvp achtig en dat is prima.
Tekst uit de suggestie:
Survival
Dat je in survival mensen ook kan killen dan alleen maar in de pvp dat zou de server nog veel beter maken
Survival
Dat je in survival mensen ook kan killen dan alleen maar in de pvp dat zou de server nog veel beter maken
Tekst uit de suggestie:
Kerst Crate
(+ 1 gratis kerst key op kerstdag)
Hoi, mij zou het leuk lijken om op spawn kerst crates te kunnen kopen, ongeveer het zelfde idee als de Koningsdag crates die we een tijdje geleden gehad hebben
Dit idee wordt besproken.
Kerst Crate
Hoi, mij zou het leuk lijken om op spawn kerst crates te kunnen kopen, ongeveer het zelfde idee als de Koningsdag crates die we een tijdje geleden gehad hebben
Tekst uit de suggestie:
Trims op speedboots/nightvision helm

Hoi, mij zou het leuk lijken als je op de speedboots en nightvision helm een trim erop kan zetten, normaal zou dit ook moeten kunnen want het gewoon leather en dia armor (weet niet wat ik nog moet schrijven maar is gewoon irritant als je hele outfit trimt is en dan je helm of boots niet)
Trims op speedboots/nightvision helm
Hoi, mij zou het leuk lijken als je op de speedboots en nightvision helm een trim erop kan zetten, normaal zou dit ook moeten kunnen want het gewoon leather en dia armor (weet niet wat ik nog moet schrijven maar is gewoon irritant als je hele outfit trimt is en dan je helm of boots niet)
Tekst uit de suggestie:
Survival reset
Ik denk dat het een goed idee is als survival reset, want dan is er weer ruimte en zijn er niet zulke grote verschillen bijv contractor en iemand met lether armour. En er zitten niet overal van die diepen gaten in de grond.
Survival reset
Ik denk dat het een goed idee is als survival reset, want dan is er weer ruimte en zijn er niet zulke grote verschillen bijv contractor en iemand met lether armour. En er zitten niet overal van die diepen gaten in de grond.
Tekst uit de suggestie:
pearls in survival pvp
dat je pearls kan gebruiken in pvp omdat het een groot ding in pvp is dus dat zou wel prettig zijn datt die gebruikt kunnen worden in pvp
pearls in survival pvp
dat je pearls kan gebruiken in pvp omdat het een groot ding in pvp is dus dat zou wel prettig zijn datt die gebruikt kunnen worden in pvp
Tekst uit de suggestie:
Pvp sb3
Het is misschien een goed idee om bijv cobwebs of lava buckets aan de pvp toe te voegen. Dan kan je de mace eruit halen of daar een andere arena voor maken.Items toevoegen:-fire charges-tnt die je wel of niet af moet steken alleen voor damage-cobwebs-lava buckets-water buckets voor de cobwebs
andere optie, crystal pvp toevoegen met alle items die daarbij horen.
De items zoals buckets en cobwebs kunnen weggaan door clearlag of een aparte pvp clearlag die korter is. Dus het idee is misschien verschillende arena's met verschillende pvp stijlen. Dan kan iedereen zijn favoriete pvp stijl uitoefenen.
Pvp sb3
Het is misschien een goed idee om bijv cobwebs of lava buckets aan de pvp toe te voegen. Dan kan je de mace eruit halen of daar een andere arena voor maken.Items toevoegen:-fire charges-tnt die je wel of niet af moet steken alleen voor damage-cobwebs-lava buckets-water buckets voor de cobwebs
andere optie, crystal pvp toevoegen met alle items die daarbij horen.
De items zoals buckets en cobwebs kunnen weggaan door clearlag of een aparte pvp clearlag die korter is. Dus het idee is misschien verschillende arena's met verschillende pvp stijlen. Dan kan iedereen zijn favoriete pvp stijl uitoefenen.
Tekst uit de suggestie:
Tnt in nether
Tnt in de nether dat is fijn om netherite te vinden
Tnt in nether
Tnt in de nether dat is fijn om netherite te vinden
Tekst uit de suggestie:
Jump Boots 
Hoi !!Mij zou het leuk lijken als er Jump Boots in het spel komen. Stel je voor: je bent aan het bouwen of aan het verkennen, maar je springt steeds nét te laag… super irritant
Met Jump Boots wordt dit een stuk fijner. Deze speciale laarzen geven je een kleine jump boost, waardoor je net wat hoger kunt springen zonder dat het te sterk wordt.De Jump Boots geven geen hoge of gekke sprongen, maar gewoon een lichte boost zodat het eerlijk blijft voor iedereen
Ze helpen bij bouwen, klimmen en bewegen, en zorgen ervoor dat de server goed in balans blijft en niet dat het te OP wordt.Waarom zouden ze erin moeten? Omdat er ook al speedboots in het spel zitten en daar is de community positief over. Bewegen in Minecraft een groot deel van het spel is. Met Jump Boots wordt alles net wat makkelijker en leuker: sneller bouwen, beter klimmen en meer speelplezier
Hoe ze in het spel kunnen komen? Bijvoorbeeld via crates of op een andere leuke manier
(Denk voornamelijk crates)
Reacties zijn net niet positief genoeg, daarom zal dit niet worden besproken.
Hoi !!Mij zou het leuk lijken als er Jump Boots in het spel komen. Stel je voor: je bent aan het bouwen of aan het verkennen, maar je springt steeds nét te laag… super irritant
Reacties zijn net niet positief genoeg, daarom zal dit niet worden besproken.
In de uitgestrekte, oneindige werelden van Minecraft lijkt de tijd soms te versnellen... Van dag naar nacht, van de snelle oogst tot de bliksembeveiliging van je huis. Maar in de maand december lijkt er een magische vertraging op te treden. We pauzeren de eindeloze mijnbouw en het bouwen van megaprojecten om even stil te staan bij wat echt telt. "Kerst is de dag die tijd bij elkaar houdt. Het is een moment om even de grind te stoppen en het geluk te vieren.
Deze speciale tijd van het jaar herinnert ons eraan dat het niet gaat om de zeldzame loot die je vindt of de hoogte van je Minecraft rijkdom maar om de kostbare momenten die we delen. De tijd die we samen doorbrengen of we nu een gigantische basis bouwen in survival of de Ender Dragon opnieuw uitdagen in een gezamenlijke strijd. Het zijn de herinneringen die we creëren rond de virtuele open haard.
Dus, terwijl de sneeuwvlokken zachtjes op de blokken vallen en de Glowstone lampen de kerstversieringen verlichten, nodigen we je uit om de tijd te nemen. Geniet van de sfeer en de vrienden om je heen. Dit is het moment om de headsets af te zetten en echt met elkaar te praten, te lachen en samen te genieten van de unieke, warme Minecraft community die we samen hebben opgebouwd.
Laat deze kersttijd een anker zijn dat ons allemaal verbindt. Koester de gezamenlijke uren, de vreugde en de vrede die de feestdagen met zich meebrengen, zowel online als offline. Een heel fijne decembermaand en een vrolijk Kerstfeest gewenst! Moge al jullie dagen gevuld zijn met gelach en jullie servers vol met goede vrienden.
In de laatste maand van 2025 is er weer flink gegrind op de Harm server, en dat is terug te zien in de cijfers: de Harmserver draaide overuren
Nieuwsbrief Views:
De views zijn dit keer ook weer door het dak gegaan
De Spetterende Piek:
Op 29 December was de drukste dag van de maand
De Gezelligheid was ook in de chat te vinden
In December is er weer flink nagepraat over het afgelopen maand, en dat is terug te zien in de cijfers!
In December hebben we ook een absolute yapper. Wij hebben een top 3 gemaakt van de drie spelers die het meest chatten in de server, die ziet er als volgt uit:
- NOT_Lea202 - 10774 chatberichten.
- GOLDPENCIL3350 - 7225 chatberichten
- JulianSchouten - 6569 chatberichten.
De Absolute Grinder:
De een was het meeste te vinden op het werk, de andere misschien wel in het zwembad
Best Presterende Gamemode:
Op de server hebben wij natuurlijk 5 prachtige gamemodes
Wist je dat:
Skyblock 3.0 de meeste unieke spelers getrokken heeft
Dit waren alle statistieken die we voor deze maand voor jullie hebben, ik hoop dat jullie het een net zo gezellig jaar op de server vinden als wij
Mocht je deze keer statistieken gemist hebben die je wel weer heel graag in de volgende nieuwsbrief terug wil zien, laat het dan zeker in de reacties weten
En wie weet zie jij jou aangevraagde statistiek wel terug in de volgende statistieken!
Vind ons hier!
Hieronder vind je de links naar onze platforms:
Bijlagen
Laatst bewerkt door een moderator: